Jeden z najpotrebnejších úsekov diaľnice D1 je od dnešného dňa v prevádzke. Za účasti ministra dopravy Jána Počiatka dnes prešli prvé autá po vyše 16-kilometrovom úseku Dubná Skala – Turany. Motoristi obídu husto obývanú oblasť okolo Martina a vďaka novej diaľnici ušetria 10 až 12 minút.
„Najväčším benefitom novej diaľnice je komfortná jazda, väčšia bezpečnosť a, samozrejme, uvoľnenie regionálnych ciest v Martine, vo Vrútkach či v Sučanoch. Po starej ceste denne prešlo takmer 30-tisíc áut, ktoré komplikovali život obyvateľom týchto miest. Novovybudovaná diaľnica preberie všetku tranzitnú dopravu, znížia sa emisie a hluk. V neposlednom rade sa teším, že novým úsekom sme opäť bližšie k diaľničnému spojeniu východu a západu krajiny,“ povedal na slávnostnej ceremónii minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek. Ako dodal, „v tomto roku sa môžu motoristi tešiť na ďalších 40 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, okrem iného na obchvat Levoče. Všetky staviame za výraznej pomoci z fondov Európskej únie, čo si treba v týchto turbulentných časoch pripomenúť“.
Informácia o projekte
D1 Dubná Skala – Turany
Lokalizácia stavby: Žilinský kraj
Dĺžka stavby: 16 405 m
Počet mostov: 28
Počet križovatiek: 4
Úsek sa začína na východnej strane masívu Dubná Skala na konci Strečnianskej úžiny. Zastavané územia obchádza zo severnej strany. Trasa je vedená na rozhraní ochranných pásiem Malá a Veľká Fatra, prekonáva rieku Váh a železničnú trať Bratislava – Košice. Južne od obce Turany D1 vystupuje na severné úpätie Veľkej Fatry, kde je situované obojstranné odpočívadlo Turčianska Štiavnička. Následne sa diaľnica D1 postupne zatáča severovýchodným smerom a mostom prekonáva súčasnú dvojkoľajovú železničnú trať a Krpeliansky kanál. Tento úsek diaľnice sa končí v križovatke Turany v mieste napojenia na cestu I/18.
Cesta I/18 je dôležitá komunikácia, okolo ktorej vzniká nový priemyselný park Martin – Sučany a v blízkej budúcnosti sa pripravuje rozvoj aj ďalších priemyselných aktivít. Mesto Martin sa tým stane významnou baštou silného hospodárskeho pásu Považia.
Financovanie
Financovanie: Tento projekt je spolufinancovaný v rámci operačného programu Doprava z Kohézneho fondu. Celková suma nenávratného finančného príspevku je 78 miliónov eur, z toho 85 % pokryjú zdroje EÚ.
Ministerstvo dopravy,
výstavby a regionálneho rozvoja SR