P. Pellegrini chce zo škôl odstrániť šikanu, pomôcť môže preventívny program

Nachádzate sa tu

30. 9. 2015

Šikanovanie v škole je neprípustné, a preto je nevyhnutné zminimalizovať ho na čo najmenšiu mieru. Myslí si to predseda parlamentu Peter Pellegrini (Smer - SD). Na pôde Národnej rady SR dnes oficiálne otvoril verejnosti, poslancom parlamentu, žiakom, študentom a pedagógom informačné podujatie preventívneho programu „Druhý krok“. 

Prítomní žiaci a študenti, ba dokonca aj niektorí poslanci z radov opozície, sa zároveň mohli dať otestovať pomocou aplikácií v tabletoch, ktoré boli k dispozícii vo foyeri NR SR. „Deti sa častokrát obávajú doma povedať, že sa niečo deje, rodičia či súrodenci preto nič netušia a dieťa naďalej trpí. Veľkým problémom to môže byť najmä v období dospievania. A preto sa teším, že aj tu, na pôde parlamentu program Druhý krok už po druhý raz nachádza podporu aj v radoch poslancov," povedal predseda parlamentu.

Projekt učí deti brániť sa šikanovaniu. Zároveň napomáha školám vytvoriť vhodnejšie, tolerantnejšie, a najmä bezpečnejšie prostredie nielen pre deti, ale aj pre pedagógov. Práve toto boli hlavné dôvody, ktoré viedli P. Pellegriniho k tomu, aby nad ním prevzal záštitu. „Pevne verím, že sa podarí rozšíriť program do čo najväčšieho počtu škôl,"  uviedol.

Momentálne program prebieha na celom Slovensku  až v 180 základných a 120 materských školách a prebieha s podporou viac ako 300 učiteľov. Predseda parlamentu by rád urobil osvetu programu pomocou celonárodnej kampane. Program bol doteraz prezentovaný v rámci etickej výchovy či pri práci v družine.

Šikanovanie sa podľa predsedu parlamentného výboru Richarda Rašiho (Smer - SD) deje v takmer každej škole. Nejde len o fyzické útoky, ale aj o nadávky. „Učitelia ani deti si ju však vôbec nemusia uvedomovať," uviedol. Raši je primátorom Košíc a projektu dal v meste zelenú.

Preventívny program našiel v našej krajine uplatnenie v praxi už v roku 2010. Na jeho priebeh v školách dohliadajú odborne pripravení pedagógovia a psychológovia. Práve oni učia deti rozvíjať lepšie komunikačné zručnosti, dobré vzájomné vzťahy, podporujú súdržnosť v triedach, empatiu a aj nabádajú na správne riešenie konfliktov. Navyše pomáhajú zvládať stres a agresiu. Odbornou garantkou projektu, ktorý pôvodne začali praktizovať ako prví v Škandinávii, je Eva Gajdošová.

Categories: 
Aktuality