Vodiči od dnes môžu jazdiť po dokončenom 20 kilometrov dlhom úseku diaľnice D1 Jánovce – Jablonov s tunelom Šibenik. Levočskú diaľnicu, ktorá odbremení od kamiónov a tranzitujúcich vozidiel historické centrum mesta Levoča, ako aj ďalšie obce na Spiši, dnes slávnostne uviedol do prevádzky minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Počiatek. "Kľúčová slovenská diaľnica D1 sa na východe pomaly, ale isto sceľuje. Dnes je možné prejsť bezpečne a rýchlo od Ružomberka až po Fričovce, čo je 120 kilometrov. V decembri otvoríme ešte úsek Fričovce – Svinia, takže na Vianoce sa už môže verejnosť tešiť na plynulú jazdu až do Prešova," podčiarkol počas slávnostného uvedenia do prevádzky minister dopravy.
Podľa jeho slov bude celkovo v tomto roku dokončených 56 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. "To je naozaj zásadný posun v budovaní diaľničnej siete na Slovensku. Treba pripomenúť, že toto všetko sa nám podarilo najmä vďaka výraznej podpore európskych zdrojov," zdôraznil Ján Počiatek. Nová diaľnica Jánovce – Jablonov skráti čas prejazdu o 12 minút oproti pôvodnej ceste 1. triedy. Hlavným benefitom je však podľa ministra dopravy zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky, keďže na prehustenej ceste prvej triedy dochádzalo často k vážnym dopravným nehodám. Nový úsek diaľnice uľahčí život aj obyvateľom obcí Spišský Hrhov, Klčov a Nemešany, cez ktoré vedie veľmi frekventovaná cesta prvej triedy 1/18. Denne tadiaľ prejde viac ako 15 000 vozidiel, z čoho pätinu tvorí nákladná doprava.
Druhý úsek časti diaľnice D1 Jánovce – Jablonov je dlhý 9,5 kilometra, nachádza sa tu privádzač do mesta Levoča, 12 mostov a 600 metrov dlhý tunel Šibenik. Náklady na výstavbu, s ktorou začali v júni 2012, sa vyšplhali na viac ako 126 miliónov eur, z toho 85 % šlo z fondov Európskej únie.
Jediným prerušením diaľničnej premávky na úseku od Ružomberka po Fričovce je jednorúrový tunel Branisko. "Nepovedal by som však, že je to až taká veľká trhlina, pretože tunel Branisko zatiaľ kapacitne postačuje premávke, ktorá tu je. Tie intenzity naznačujú, že ešte dlhú dobu aj postačovať bude. V dlhodobom pláne je aj výstavba druhej tunelovej rúry v Branisku, zatiaľ to však nie je také akútne," uzavrel Ján Počiatek s tým, že potrebné je najprv dokončiť jednotlivé úseky D1. Takmer všetky ostatné úseky diaľnice D1 sú už momentálne vo výstavbe.